Maarianhaminan kesäpäivät 21.-23.8.2021

Eija Suni kiittää hallituksesta erovuorossa olevaa Kenneth Sandbergiä

OPH Eläkeläisten kesäpäiviä vietettiin pitkän tauon jälkeen Maarianhaminassa 21.-23.8.2021. Koronapandemian vuoksi päiviä oli siirretty vuodella eteenpäin. Nyt päiville osallistui 35 henkilöä. Monilla oli kiinnostusta lähteä, mutta koronan pelko esti lähtemisen. Me mukana olleet saimme kuitenkin nauttia upeasti järjestetyistä päivistä. Niistä kiittää saamme hallituksesta erovuorossa ollutta Kenneth Sandbergiä. Hallitus kokoontui perjantaina ja siinä yhteydessä hänelle luovutettiin erolahja.

Lauantaina laivamatkalla pidettiin vuosikokous. Kokoukseen osallistui 22 äänioikeutettua jäsentä. Kokouksen alussa vietettiin hiljainen hetki vuoden aikana pois nukkuneiden muistoksi.

*  *  *
Efter en lång paus ordnades OPH Eläkeläisets sommardagar i Mariehamn 21.-23.8.2021. P.g.a. coronapandemin hade dagarna flyttats från 2020 till 2021. Nu deltog 35 personer. Många var säkert intresserade av att åka med, men osäkerheten inför coronan hindrade ett deltagande. Vi som var med fick i alla fall njuta av de ypperligt ordnade dagarna. Ett stort tack för arrangemangen går till Kenneth Sandberg, som var i tur att avgå från styrelsen. Styrelsen sammanträdde den 20.8. och vid det tillfället avtackades Kenneth.

Under resan till Mariehamn hölls föreningens årsmöte, som hade samlat 22 röstberättigade medlemmar. Mötet inleddes med en minnesstund för de medlemmar som gått bort under året.

Vuosikokoukseen osallistui 22 äänioikeutettua jäsentä

Vuosikokouksen puheenjohtajana toimi Lars Björklöf

Puheenjohtajaksi kutsuttiin Lars Björklof. Kokous hyväksyi toimintakertomuksen ja tilit sekä kuultiin toiminnantarkastajan lausunto ja myönnettiin vastuuvapaus hallitukselle. Lisäksi hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja talousarvio seuraavalle vuodelle. Puheenjohtajaksi valittiin. Eija Suni, Savonlinnasta. Hänellä alkoi neljäs kausi puheenjohtajana. Hallitukseen uusiksi jäseniksi valittiin Ruut Martenson, Helsingistä OPK-eläkeläisten edustajana ja Riitta Lampinen, Oulusta Pohjois-Pohjanmaan edustajana. Kokouksen lopuksi puheenjohtaja Eija Suni kiitti hallitusta kauden työpanoksesta ja erityisesti hallitusvuorosta poisjäävää Kenneth Sandbergiä tämän panoksesta Ahvenanmaan kesäpäivien tekemisestä. Laivalla nautittiin kokouksen päätteeksi upea buffet-lounas ruokajuomineen. Satamassa meitä odotti, Röde Orm turistijuna, joka vei meidät hotellille pienen kiertoajelun päätteeksi.

Röde Orm kuljetti meitä hotellille

Koko illan meitä viihdytti duo Greta Sundström ja Birger Karlsson

Hotelliin majoittumisen jälkeen meillä oli omaa aikaa ennen illallista Ravintola Kvarter5ssä. Illallinen oli tosi maistuva. Ruokailun ajan ja koko loppuillan meitä viihdytti duo Greta Sundström ja Birger Karlsson. Monen tanssijalkaa alkoikin vipattaa ja niin saatiin pyörähdellä tanssilattialla pitkästä aikaa.

Upeita vanhoja puutaloja Maarianhaminan ydiskeskustassa

Sunnuntaina golfin pelaajat lähtivät kentälle, jossa golfisännän Håkan Clemes odotti heitä. Me muut lähdimme kiertoajelulle. Ensin kiersimme Maarianhaminan ydinkeskustaa ja näimme ihastuttavia vanhoja puutaloja. Maarianhamina ylpeileekin arkkitehti Hilda Hongellin ja Lars Sonckin suunnittelemilla rakennuksilla, jotka ovat osaltaan muokanneet Maarianhaminan kaupunkikuvaa ja arkkitehtuuria. Siitä jatkoimme hieman uudemmalle asuinalueelle ja lopuksi tämän päivän kerrostaloalueelle. Kiertoalue päättyi Maarianhaminan korkeimpaan kohtaan, Lotsbergetille. Täältä ajoimme Merenkulkumuseoon, jossa oppaamme Riitta-Lea Värelä kertoi museosta ja merimiesten elämästä laivoilla. Lopuksi tutustuimme purjealus Pommerniin. Koimme laivan kannella yhden vuoden laivamatkan Ahvenanmaalta Australiaan ja sieltä Kap Hornen kautta takaisin valo- ja äänimailmassa. Esitys oli mielenkiintoinen. Käyntimme päätteeksi lounastimme Ravintola Nauticalissa.

Oppaamme Riitta-Lea Värelä kertoi museosta ja merimiesten elämästä laivoilla

Purjealus Pommern kuvattu Ravintola Nauticalin ikkunasta

Kastelholman linna

Lounaan jälkeen jatkoimme matkaa golfkentälle, josta pelaajat liittyivät seuraamme. Täällä nautimme iltapäiväkahvit. Jatkoimme matkaamme Kastelholman linnaan. Kiersimme linnan kerroksissa ja aistimme entisaikojen elämää linnassa. Linnakierroksen jälkeen kävelimme Ravintola Smakbyhyn, jossa meitä odotti Smakbyn hovimestari Tina Backman. Hän kertoi Smakbyn tislaamon tuotteista ja saimme myös maistaa niitä erilaisten lisukkeiden kera. Pian olikin aika siirtyä ravintolan puolelle illalliselle, jonka herkut maistuivat pitkän päivän päätteeksi. Iltaamme viihdytti trubaduuri Lasse Fredriksson.

Saimme maistaa Smakbyn tislaamon tuotteita erilaisten lisukkeiden kera

Iltaamme viihdytti trubaduuri Lasse Fredriksson

Röde Orm vei meidät satamaan

Maanantai oli kotiinlähdön aika. Meillä oli vielä koko aamupäivä aikaa viettää Maarianhaminassa, jonka moni käyttikin hyväksi käyden shoppailemassa tai muuten vain tutustumassa lisää kaupunkiin. Iltapäivällä meitä odottikin taas Röde Orm, joka vei meidät satamaan. Laivaan päästyämme söimme taas maittavan buffet-lounaan ruokajuomineen. Lounaan jälkeen kokoontui alueosastojen aktiivit vielä pieneen palaveriin, jossa käsittelimme jäsenrekisteriä ja toiminnan käynnistämistä koronan jälkeen, muiden nauttiessa laivan viihdykkseistä.

Meitä oli pieni, mutta innostunut porukka. Tapasimme vanhoja tuttuja, tutustuimme uusiin ystäviin ja saimme iloa arkeemme. Mukaan olisi mahtunut paljon enemmän. Näillä päivillä laatu korvasi määrän. Ne jotka eivät olleet mukana, voivat vain harmitelle asiaa. Tapaammeko uudelleen seuraavilla kesäpäivillä. Tule sinäkin sinne!

Virtuaalinen lämmin halaus teille kaikille.